Zzp schijnconstructie Uber beboet met een half miljard

PeopleAssist Team · november 18, 2019

Uber-chauffeurs moeten behandeld worden als werknemers, en niet als zelfstandige opdrachtnemers. Dat heeft de staat New Jersey in de VS bepaalt na een lang proces van wetswijzigingen over de Uber-chauffeurs. Naar verwachting zal Uber ruim een half miljard dollar aan de staat moeten terugbetalen.

zzp schijnconstructie

Eerder in 2019 werd de opvallende schijnconstructie van Uber, en van meerdere taxi-apps, onder de loep genomen. De taxidiensten verplichten hun personeel om als zelfstandige in de taxi te stappen. Voor Uber is het namelijk een stuk goedkoper om hun chauffeurs te zien als zzp’er in plaats van vast personeel. Zo draaien de chauffeurs zelf op voor hun maandelijkse verzekeringskosten en ziektedagen. Voor Uber zijn er dus vooral de baten van zelfstandig personeel, maar niet de lasten.

Andere wetten tegen schijnconstructie

Maar hier gaat dus vermoedelijk een einde aan komen. De staat van New Jersey probeert al langere tijd nieuwe wetten door te voeren die taxi-apps als Uber verplichten om hun chauffeurs aan te merken als werknemers. Andere staten zijn hier ook mee bezig of hebben het al doorgevoerd, bijvoorbeeld Californië. De wetswijzigingen hebben als gevolg dat Uber niet alleen een fikse naheffing en boete kan verwachten, maar ook dat ze in de toekomst op een andere manier personeel moeten gaan aannemen.

Wat kan Nederland hiervan leren? Opdrachtgevers moeten goed nadenken over dergelijke zzp schijnconstructies. We gaven al eerder aan dat de Belastingdienst een stuk actiever wordt in het opsporen van schijnzelfstandigheid én het handhaven van beleid. Daarom nogmaals ons advies: zet uw zzp-constructie goed op papier. Maak altijd een opdrachtovereenkomst waarin staat wat de zzp’er gaat doen, hoe die het doet en wat de afspraken zijn. Zowel zzp’er als opdrachtgever zijn samen verantwoordelijk voor de borging van de samenwerking. De zzp’er moet zich als onafhankelijke ondernemer verantwoorden, maar de opdrachtgever moet kritisch kijken naar de aard van de samenwerking.

Misschien wel de belangrijkste tip: volg niet het voorbeeld van Uber. Het kan u ook in Nederland op termijn namelijk een hoop geld gaan kosten.