Uurtje-factuurtje: steek uw hand ervoor in het vuurtje

PeopleAssist Team · juli 16, 2019

Het moment is eindelijk daar. Na een lange tijd hard ploeteren kunt u eindelijk uw opdrachtgever aan het werk zetten. Tijd voor een verdiende factuur. Waar moet u eigenlijk op letten als u en uw opdrachtgever aangekomen zijn bij de laatste stap van de samenwerking: de hoeveelheid knaken? Wij geven wat tips om de zaken in goede banen af te ronden.

Peopleassist | tips voor het opstellen van een factuur

De meeste zzp’ers maken gebruik van een uurtarief. Op basis van het aantal uren, worden de uiteindelijke kosten voor de opdrachtgever bekend gemaakt. Lekker makkelijk. Maar een factuur is meer dan alleen het kostenplaatje. Het is ook een middel om de binding met uw opdrachtgever net wat sterker te maken.

1. Zorg dat alle noodzakelijke informatie in uw factuur staat

Onze eerste tip is een logische: maak uw factuur zo compleet mogelijk. Toch zien we het nog wel eens misgaan. Vooral de beginnende zzp’er zal zich hierover goed moeten buigen. De Belastingdienst wil namelijk een aantal zaken standaard kunnen zien op uw factuur. Denk aan de zaken als volledige bedrijfsnaam, KvK-nummer, factuurnummer, Btw-nummer enzovoorts. Een handige checklist van al deze zaken kunt u in dit artikel vinden. Wel zo handig om erbij te hebben.

2. Wees duidelijk over de betalingstermijn

U wilt uw geld uiteraard zo snel mogelijk op uw bankrekening zien. Geef dan ook aan wat uw betalingstermijn is. Dit is geen verplichte informatie, maar wel voor de opdrachtgever fijn om te weten. Het schept duidelijkheid over de verwachtingen van elkaar. Bij deze betalingstermijn horen ook de voorwaarden voor betaling. Hoe wordt de betaling gedaan en wat gebeurt er als er te laat betaald wordt?

3. Wat te doen bij “wanbetalers”?

Het kan wel eens voorkomen dat u te laat wordt betaald voor uw diensten, of misschien wel helemaal niet. Wat de reden hiervoor ook is, het is voor u heel vervelend. U kunt het beste de opdrachtgever persoonlijk benaderen met een vriendelijke e-mail of een telefoontje. Het is niet de bedoeling dat u kwaad of ongeduldig contact opneemt, want dat komt de samenwerking met uw opdrachtgever nooit ten goede. En als het vertrouwen weg is, bent u ook een klant kwijt. Geef als het nodig is, na een tijdje, een tweede betalingsherinnering. Als er daarna nog steeds niet betaald wordt, is het verstandig om contact op te nemen met een incassobureau.

4. Gebruik een tool om uw factuur op te stellen

Het kost tijd om facturen op te maken en te beheren. U zou gebruik kunnen maken met een online tool om facturen op te stellen. Dit scheelt tijd en moeite, én u weet dat de factuur voldoet aan de eisen die onder andere door de Belastingdienst gesteld worden. Wij hebben met onze HelloProfs platform ook een facturatietool waarmee u met handige templates in een mum van tijd een solide factuur heeft opgesteld. U kunt zelfs al uw eerdere facturen met behulp van een sjabloon bewaren en gebruiken voor toekomstige facturen. Met HelloProfs zit u qua facturatie dus goed, daar steken wij onze handen zeker voor in het vuur.

HelloProfs | Online platform voor zzp'ers en opdrachtgevers