De verhitte discussie over platformwerkers

PeopleAssist Team · juni 23, 2020

Vorig jaar belandde maaltijdbezorger Deliveroo in een rechtszaak tegenover vakbond FNV. De vakbond claimde dat de rondrijdende zzp’ers eigenlijk in dienst hoorden te gaan van het bezorgconcern. Op maandag 22 juni 2020 bracht FNV naar buiten ook de aanval op “freelex bedrijf” Temper in te zetten. Want ook Temper zou volgens de vakbond sjoemelen met haar platformwerkers: zij moeten zo snel mogelijk in dienst genomen worden.

De situatie bij Temper is vergelijkbaar met die van Deliveroo. In Temper zoeken veel platformwerkers naar een flexibele baan. Ze bepalen zelf waar en wanneer ze willen werken. Zelf ziet het horecaplatform zichzelf als een speler die vraag en aanbod van werk bij elkaar brengt. Maar FNV claimt dat Temper wel degelijk een uitzendbureau is én dus feitelijk ook een werknemer hoort te zijn.

Platformwerkers zijn geen zzp’ers

FNV baseert deze conclusies voornamelijk op de karakteristieken van de platformwerkers die via Temper aan het werk gaan. Zo kunnen de ‘zelfstandigen’ niet hun eigen uurtarief bepalen (het betreffende uurtarief staat van tevoren aangegeven bij de opdracht). Daarnaast verdienen ze vaak niet genoeg om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te kunnen sluiten. Veel gebruikers van Temper zijn ook niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, een eigenschap dat een doorsnee zzp’er uiteraard wél moet bezitten. Ook werven de zelfstandigen via Temper niet hun eigen klanten en doen ze niet aan marketingactiviteiten.

Schijnzelfstandigheid wordt in stand gehouden

Terwijl het kabinet streeft naar een inperking van schijnzelfstandigheid, is het voordeel van platformen als Temper en Deliveroo voor veel werkenden simpelweg nog te groot. De schijnzelfstandige houdt netto meer over dan dat ze in loondienst zouden verdienen. Platformwerkers vallen pas echt door de mand als ze zelf voor langere tijd niet meer in staat zijn om te werken. We hebben al eerder geschreven over dat vooral de schijnzelfstandigen financieel in de problemen komen als ze uitvallen. Het kabinet ziet dit als groot probleem.

Wij verwachten dat na het coronatijdperk meer duidelijk wordt over de toekomst van platformen als Temper en Deliveroo. Feit is wel dat nog steeds veel platformwerkers gretig gebruik maken van deze aanbieders. Het makkelijk vinden van opdrachten en het snel verdienen van geld zijn simpelweg grote voordelen die voor veel werkenden een uitkomst zijn. Echter, ons advies is om ervoor te zorgen dat de ondernemersactiviteiten goed geborgd worden. Kijk voor meer informatie op de website van HelloProfs.