5 tips om een nieuwe zzp-opdracht binnen te halen

PeopleAssist Team · mei 6, 2020

Nu veel ondernemers onder druk staan is het vaak een grote uitdaging om aan een nieuwe zzp-opdracht te komen. Opdrachtgevers staan niet meer zo te strooien met opdrachten als voorheen. Sommige sectoren zoals de cultuur of horeca staan zelfs bijna stil. Opgeven is volgens ons echter nooit een optie. Daarom geven wij wat tips die ondernemers kunnen helpen bij het vinden van opdrachten.

1. Investeer tijd en energie aan uw website

Nu is het de tijd om eens goed te kijken naar de copy en uiterlijk van uw website. Worden bezoekers getriggered om een product of dienst van u af te nemen? Staat alles op een logische plek en worden mensen ergens naar toe geleid? Kijk ook kritisch naar de vormgeving. Het lijkt op eerste gezicht alsof dit momenteel geen prioriteit heeft. Maar de praktijk leert ons dat veel ondernemers zich juist nu richten op de (online) presentatie van hun onderneming.

2. Deel uw eerdere successen met de wereld

Heeft u veel klanten in het (recente) verleden goed geholpen, of blij gemaakt? Deel dit dan met de wereld. Opdrachtgevers zullen nu wel twee keer kijken of ze de juiste ondernemer hebben gevonden voor hun zzp-opdracht. Daarom moet u nóg meer opvallen. Laat zien wat u kunt en waar u zich in onderscheid van de rest. Vermeld dat u eerder met veel plezier én succes heeft gewerkt voor andere opdrachtgevers. Enerzijds is het gepast brutaal, maar anderzijds overtuigt u hiermee wellicht de volgende klant van uw capaciteiten.

3. Neem contact op met uw huidige opdrachtgevers

Het is belangrijk om een langdurige relatie op te bouwen met uw huidige bestand van opdrachtgevers. De kans zit er altijd in dat ze een nieuw zzp-opdracht klaar hebben staan. Maar het kan zeker geen kwaad om ze eens actief te benaderen. Vermeld dat u altijd voor ze klaar staat als ze iemand nodig hebben. Vraag ze eens of ze in de nabije toekomst iemand nodig hebben. U hoeft op deze manier niet iedere keer opnieuw bij nieuwe klanten acquisitie te plegen. Dat is vooral in tijden van corona wat lastiger.

Het belangrijkste is: houd vriendelijk en zakelijk contact met uw opdrachtgevers. Bel ze eens op, stuur ze een leuke mail of zoek elkaar via LinkedIn op. Al is het maar voor de herinnering, het helpt om de zakelijke relatie in stand te houden.

4. Wees creatief en ruimdenkend

In dit artikel hebben we wat inspirerende voorbeelden gegeven over het creatief ondernemen tijdens de coronacrisis. De essentie hiervan is dat als u kijkt naar creatieve manieren om toch uw diensten te kunnen verlenen, u de kans op een nieuwe zzp-opdracht alleen maar vergroot. Misschien ligt dit op het eerste gezicht niet helemaal in uw straatje, maar het kan geen kwaad om uw horizon wat te verbreden. Er zijn zelfs veel ondernemers die tijdelijk overstappen naar een heel andere dienstverlening. Kijk wat voor u mogelijk is, en probeer het vooral.

5. Gebruik HelloProfs om een nieuw zzp-opdracht te vinden

Onze laatste tip is de meest praktische tip. Ons platform HelloProfs is gebouwd om de gehele workflow van ondernemers efficiënt te regelen. Deze workflow begint bij het vinden van een geschikte opdracht. Omdat wij veel opdrachtgevers in ons systeem hebben, kunnen wij u aan hun koppelen. U kunt zelf zoeken, of ons het voor u laten doen. Misschien hebben wij wel een opdrachtgever dat op zoek is naar uw expertise! Bekijk de HelloProfs website hier.