Creatief ondernemen in crisistijd

PeopleAssist Team · april 21, 2020

Uit onderzoek blijkt dat mkb’ers en zzp’ers financieel het hardst zijn getroffen door corona. Zo verwachten deze ondernemers vaak 60 tot 70% te moeten inleveren in april 2020. Om het hoofd enigszins boven water te houden, proberen veel ondernemers op creatieve wijze toch hun diensten te verlenen. Wij geven wat hoopvolle voorbeelden die de afgelopen tijd voorbij zijn gekomen. Creatief ondernemen in crisistijd.

De ellende op camera vastleggen

In Hoorn heeft een zelfstandige fotograaf iets bedacht waarmee ze haar portfolio, ondanks alle maatregelen, gewoon uit kan breiden. Normaal gesproken schiet deze ondernemer sprankelende foto’s van onder meer bruiloften en gezinsportretten. Maar omdat dit tijdens de coronacrisis niet mogelijk is, besloot ze om maar gewoon thuisblijvers vanachter hun raam te fotograferen. En dat levert nog creatieve plaatjes op.

Broodje bal op bestelling

Tankstations voelen de crisis hard. Nu er bijna geen files meer zijn doordat veel mensen thuiswerken, zien ze het aantal bezoekers flink dalen. Ook veel buitenlandse vrachtwagenchauffeurs komen nauwelijks nog langs. En als er dan een bezoeker is, en trek heeft, dan mag diegene niet worden geserveerd in de winkel. Dus, ook tankstations moeten creatief ondernemen. Een tankstation in Rilland heeft hier iets op verzonnen. Zij bezorgen de bestellingen nu tot aan de vrachtwagen. Uiteraard met de 1,5 meter in gedachten. Een broodje bal kan dan ‘gewoon’ geserveerd worden.

Patatje halen midden in het weiland

Evenementencateraars hebben het momenteel erg moeilijk. Vrijwel alle evenementen zijn afgelast omdat samenscholingen verboden zijn. Geen festivals of openbare gelegenheden meer waar veel mensen op af komen. Hoe zorgen deze cateraars dan voor inkomen? Een evenementencateraar uit Zieuwent heeft hier iets op bedacht: een drive-in midden op een festivalterrein in Ulft. Bezoekers rijden met hun auto langs een patatkraam en plaatsen daar een bestelling, net zoals bij grote fastfoodketens. Het verschil is dat deze drive-in midden op een stuk weiland staat, waarop normaal gesproken een festival plaats zou vinden. Bezoekers ervaren dus alsnog een klein beetje het festivalgevoel. En de cateraar zelf verdient gewoon zijn geld.

De personal shopping experience

Hoewel dit geen nieuw fenomeen is, is personal shopping momenteel een veelvoorkomende creatieve manier van ondernemen. Momenteel zijn veel fysieke winkels dicht en zijn consumenten dus genoodzaakt online te shoppen. Voor bijvoorbeeld kleding -en schoenenwinkels is het echter belangrijk dat klanten een persoonlijke benadering ervaren. Veel merken hebben dan ook besloten om videocalls met klanten in te plannen. Klanten kunnen dan met hun eigen “fashion guide” bellen om zo gezamenlijk tot het perfecte product te komen, die de klant vervolgens kan bestellen. Zo wordt onder andere rekening gehouden met de gewenste maat, kleur en stijl. Uit noodzaak geboren, maar misschien wel een toekomstig verdienmodel?

Heeft u ook een creatieve manier van ondernemen? Deel ze dan vooral met uw mede-ondernemer. Wellicht dat u een ander kunt inspireren!