Uurtarief

Hoe bepaalt u nou een sterk, marktconform uurtarief voor uw werkzaamheden?

Uurtarief bepalen

U heeft de knoop definitief doorgehakt: u wordt zzp’er. Nu is het de vraag wat uw uurtarief wordt. Gaat u een vast uurtarief communiceren in uw offertes? Of houdt u ruimte om bij iedere nieuwe opdracht te onderhandelen met uw opdrachtgever? Wij vermelden een aantal zaken om rekening mee te houden als u uw uurtarief wilt bepalen.

Wat is van invloed op uw uurtarief?

Er zijn een aantal algemene factoren die van invloed zijn op de hoogte van uw uurtarief. In principe gelden deze factoren voor alle branches waarin zzp’ers werkzaam zijn (lees: alle branches).

  • Vraag en aanbod. De meest logische en economische factor is natuurlijk vraag en aanbod in de markt waarin u uw dienstverlening aanbiedt. Als er op een bepaald moment veel vraag is naar bijvoorbeeld timmermannen, dan heeft u vaak ruimte om uw uurtarief in uw voordeel aan te passen. Dit kan natuurlijk ook andersom: als er weinig vraag is naar timmermannen, dan moet u flexibeler zijn met uw vraagprijs. Ons advies is dan ook om altijd goed in de gaten te houden hoe uw markt beweegt. Bekijk tarieven van uw concurrenten, u kunt namelijk niet veel meer vragen dan dat zij doen. Durf in economisch voorspoedige tijden eens wat meer te vragen. U zult vaak verstelt staan van wat het u kan opleveren.
  • Duur en intensiteit van de opdracht. Iedere opdracht die u krijgt is anders. Soms heeft een opdrachtgever externe krachten nodig voor een dagdeel. Maar soms heeft u te maken met een langdurig project van een aantal weken. U kunt ervoor kiezen om bij een (zeer) korte opdracht uw uurtarief hoger aan te bieden. Bij een langdurige opdracht heeft u zekerheid dat u voor langere tijd een inkomen heeft. Dan kunt u uw uurtarief aantrekkelijker maken.
  • Onderhandelingspositie. Vaak kunt u met uw opdrachtgever over het uurtarief onderhandelen. Hoog inzetten betekent niet altijd dat u van tevoren kansloos bent. Een beetje durf kan het verschil maken. Houd wel in uw achterhoofd dat uw opdrachtgever kennis van zaken heeft. U bent vaak niet de enige zzp’er waarmee uw opdrachtgever heeft gewerkt. Dus gangbare uurtarieven zijn bij hen wel bekend. Te onrealistisch inzetten is dan ook niet te adviseren. Een marktconforme prijs doet het nog altijd het best.
  • Ervaring en specialisme. Is het verstandig om bij uw allereerste opdracht meteen heel hoog in te zetten? Nee. Integendeel, wij adviseren om eerst een netwerk op te bouwen en naam te maken. Als meerdere opdrachtgevers uw specialisme en vakkundigheid hebben ontdekt, heeft u meer ruimte om uw uurtarief aan te passen. Heeft u specialistische kennis in huis die weinig concurrenten bezitten? Dan heeft u meer kans dat een hoger uurtarief geaccepteerd wordt door uw opdrachtgever.

Gangbare uurtarieven

U wilt graag een sterk en betrouwbaar uurtarief hanteren voor uw branche. Hieronder staan de gangbare minimale en maximale uurtarieven uit diverse zzp-branches in het jaar 2019. Deze tarieven zijn gebaseerd op jaarlijkse onderzoek van Loonwijzer.nl. Let op: deze data kan ieder jaar door marktwerking veranderen en de tarieven staan dus nooit vast. Wel kan het een startpunt zijn voor de beslissing over uw uurtarief.

Uurtarief tabel
Data gebaseerd op onderzoek van loonwijzer.nl.

Wilt u ook professioneel overkomen als ondernemer? Dat kan met ons HelloProfs platform. Probeer het platform gratis uit en voeg uw opdrachtgevers direct toe om in de toekomst offertes naar ze te kunnen sturen. Ga naar https://www.helloprofs.nl.

Handige links

Loonwijzer – Voor meer inzichten in de minimum en maximum zzp uurtarieven, check Loonwijzer.