Tegenwoordig is het ontbreken van een website voor uw onderneming schadelijk. Uw diensten zijn slecht zichtbaar en de kans is groot dat u veel business misloopt. Daarom is het verstandig om een goed draaiende website te hebben mét een duidelijke marketingstrategie. Maar dat is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom gaan we hier in op de invulling van (online) marketing voor zzp’ers.
De website
Een website moet u zien als een voorportaal naar uw diensten. U vermeld niet alleen wát u doet, maar ook waarom een bezoeker van de website gebruikt moet maken van uw diensten. En daarin zit vaak de uitdaging. Hoe worden bezoekers daadwerkelijk overtuigd dat ze gebruik willen maken van uw specialiteit? Hier geven wij wat tips.
- Beschrijf USP’s en overtuig. Een USP staat voor “Unique Selling Point”. Het zijn meestal 1 of 2 korte, maar krachtige zinnen die precies vertellen waarom iemand voor u zou moeten kiezen. Het is een goed idee om er een stuk of 3 te bedenken en deze duidelijk en zichtbaar op uw website te plaatsen. Het liefst zijn ze direct zichtbaar zodra iemand op uw website komt (dus zonder ver te moeten scrollen). De USP’s kunnen vermeld worden in speciale kleurvlakken, of met behulp van vinkjes of ander beeld.
- Maak gebruik van reviews of klantervaringen. Voor een bezoeker die wellicht geïnteresseerd is in uw diensten, is het zeer belangrijk wat anderen van u vinden. Het is dan ook waardevol om reviews van eerdere klanten te vermelden op uw website. Vraag eens klanten om hun mening of stuur een enquête uit die ze kunnen invullen. U kunt ook logo’s van uw bestaande klanten plaatsen zodat bezoekers weten wie er al klant is en wie hen al is voorgegaan. Wees wel voorzichtig met reviews! U dient altijd van tevoren toestemming te vragen of de meningen van uw klanten op uw website gedeeld mogen worden. Vraag ook altijd of u hun naam en bedrijf waarvoor ze werken erbij kunt toevoegen. De AVG stelt namelijk bepaalde privacy eisen waar ook u aan moet voldoen.
- Vermeld duidelijke call to actions. Op iedere pagina van uw website dient een zichtbare en sterke call to action (CTA) te staan. Zo’n oproep kan bijvoorbeeld in de vorm van een knop met daarin: “neem contact op” of “lees meer”. U wilt namelijk dat uw bezoekers ergens naartoe gaan op uw website. Ze moeten met u contact opnemen of een dienstverlening aanvragen. Duidelijke CTA’s geven de bezoeker de mogelijkheid om een wenselijke actie te doen. Zet ze dan ook op strategische plekken. Het bovenmenu, de footer onderaan de pagina en aan het einde van informatieve tekst zijn goede plekken voor een sterke CTA.
- Maak gebruik van beeldmateriaal. Een website met alleen maar tekst spreekt het merendeel van uw bezoekers niet aan. De kans dat bezoekers voortijdig afhaken is dan groot. Aansprekende beelden en voornamelijk video’s zorgen ervoor dat bezoekers langer blijven plakken. Laat eens zien waar u gevestigd bent of maak gebruik van relevante stockbeelden. Denk ook eens aan een introductievideo waarin u uitlegt wat u precies doet. Een tutorial of kennismakingsvideo doen het ook altijd goed. Het geeft vaak net dat beetje extra gebruikersvriendelijkheid op uw website.
- Wees transparant en volledig. De volgende zaken moeten altijd te vinden zijn op uw website, zeker als u (zelfstandig) ondernemer bent: contactgegevens, een “over mezelf/ons” pagina, btw-nummer, kvk-nummer en vestigingsadres. De footer onderaan de pagina is altijd een goede manier om deze gegevens weer te geven.
Er zijn uiteraard nog veel meer manieren om uw website te optimaliseren en zo gebruikersvriendelijk mogelijk te maken. U kunt ervoor kiezen om een marketeer in te huren, maar u kunt het ook gewoon zelf doen. Weet wel dat het aardig wat tijd kan kosten om een sterke website te maken. Maar uiteindelijk zijn de inspanningen het altijd waard.
Online marketing voor zzp’ers
U heeft een website. En nu? Het is dan niet de bedoeling om er niets meer mee te doen. Sterker nog, als u gebruik maakt van onderstaande marketinginstrumenten, dan heeft u alleen maar meer kans op nieuwe klanten. Bekijk eens onderstaande afbeelding.
Er zijn veel manieren om verkeer naar uw website te genereren op het internet. U kent ongetwijfeld de meeste, maar misschien niet altijd de relevantie ervan. In de afbeelding hierboven staan de meest gebruikte manieren. Wij bespreken ze kort.
- Organisch verkeer komt tot stand doordat zoekmachines als Google uw website bekijken en analyseren. Hoe meer relevante content op uw website staat, des te beter de zoekmachines dit zullen waarderen. Wij bevelen dan ook altijd aan om uw website te optimaliseren. In vaktermen heet dit SEO (Search Engine Optimization). Grofweg komt dit neer op het verbeteren van de vindbaarheid van uw website in zoekmachines. Vele bezoekers typen namelijk in zoekmachines in waarnaar ze zoeken. Daar moet u dus op inspelen. Lees eens dit artikel over wat u allemaal kunt doen om organisch beter vindbaar te worden.
- Betaald verkeer is verkeer in de vorm van een advertentie op een andere website of via een Google campagne. Dit zorgt ervoor dat u met uw dienstverlening op de bovenste plekken in de zoekresultaten komt te staan. Erg goed voor de zaken, maar het vergt vaak wel een aardige (en terugkomende) investering. Wij adviseren om hiermee te experimenteren als u al een tijdje succesvol weet te ondernemen. Voorbeelden van programma’s die u kunt gebruiken voor advertenties zijn Google Adwords en Microsoft Advertising.
- E-mail is een perfecte manier om snel in contact te komen met uw bestaande klanten of mensen die uw product of dienst leuk vinden. Het mooie van e-mail is dat het direct een groot bereik heeft. Stuur eens een maandelijkse nieuwsbrief met interessante actualiteiten. Of experimenteer met een leuke kortingsactie die uw ontvangers kunnen verleiden tot een aankoop. Bekende e-mailprogramma’s die u kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld Mailchimp of Thunderbird. Ook zijn vele e-mailprogramma’s standaard gekoppeld aan hostingpakketten waaronder uw website ook valt.
- Social media is ook niet meer weg te denken tegenwoordig. Het is een mooi middel om op creatieve wijze de interactie met uw doelgroep aan te gaan. Als u wekelijks leuke updates of acties post op meerdere kanalen, dan zal uw bereik en uiteindelijk ook uw websiteverkeer alleen maar toenemen. Voornamelijk video doet het goed op de social media kanalen. Instagram en Snapchat zijn populaire kanalen voor bijvoorbeeld de jongere doelgroep. Voor meer zakelijke interacties is een kanaal als LinkedIn zeer geschikt.
Wat u ook wilt bereiken met uw onderneming, het is altijd aan te raden om aan online marketing te doen. Een brochure uitdelen aan een klant is niet meer voldoende. De concurrentie is moordend, ook in uw vakgebied. Daarmee is de uitdaging om goed op te vallen steeds groter aan het worden. Weet wel dat (online) marketing tijd én geld kost, belangrijke dingen die u misschien niet altijd heeft. Maar als de ruimte er wel is, dan zult u en uw onderneming daar op termijn altijd de vruchten van plukken. Marketing is dus ook voor zzp’ers een onmisbare manier om klanten te werven.
Wilt u professioneel overkomen als ondernemer? Dat kan met ons HelloProfs platform. Probeer het platform gratis uit en voeg uw opdrachtgevers direct toe om in de toekomst offertes naar ze te kunnen sturen. Ga naar https://www.helloprofs.nl.
Handige links
Frankwatching – Dit artikel legt u uit hoe u moet beginnen aan uw eigen SEO-implementatie voor meer organisch verkeer naar uw website.
Mailchimp – Eén van de meest gebruikte mailingprogramma’s waarmee u een boodschap direct naar een specifieke doelgroep kunt sturen.