De opkomst van de platformeconomie

Ruben · mei 14, 2019

Het Centraal Bureau voor de Statistiek berekende dat op 1 januari 2019, Nederland meer dan 1,2 miljoen zzp’ers kende. En dit aantal blijft stijgen. Volgens het ING Economisch Bureau komt dit voor een groot deel door de groei van de platformeconomie. Dit is een economie op basis van een online platform of app, waarbij het sneller en gemakkelijker is om personen in te huren voor bepaalde klussen. Denk hierbij aan grote spelers als Uber, Werkspot en Deliveroo.

De opkomst van de platformeconomie

Volgens het ING rapport kunnen platformen de Nederlandse economie sterk veranderen in de toekomst. Dit heeft vooral te maken met de snelle opmars van platformtechnologieën. Een zzp’er kan vandaag de dag zich gemakkelijk aanmelden voor een zzp-platform, zijn/haar diensten aanbieden en een offerte sturen. Doordat er veel kosten bespaard worden, is het aannemelijk dat platformen “oudere” constructies als reguliere arbeidscontracten kunnen beconcurreren.

Wordt een zzp-contract een geduchte concurrent voor een reguliere arbeidscontract?

Een zzp-contract past goed bij een platform, en dus in een platformeconomie. Dit komt volgens ING omdat zzp-contracten gemakkelijk te standaardiseren zijn. Een standaardcontract is gemakkelijk te “hergebruiken” in een online platform of applicatie. Dit zorgt voor meer efficiëntie en tijdswinst. Een kanttekening is echter wel: alles standaardiseren heeft als gevolg dat een contract ook niet solide genoeg kan worden. Het is altijd raadzaam om goed na te denken over de arbeidsvoorwaarden en dit op papier te zetten.

Dat neemt niet weg dat zzp-contracten vermoedelijk langdurige concurrenten worden van reguliere arbeidscontracten. Het komt voor steeds meer organisaties beter uit om meer flexibele werknemers in te huren voor een bepaalde tijd. zzp’ers gebruiken platformen op hun beurt graag omdat ze snel aan werk komen en er relatief weinig tijd verloren gaat aan administratie.

Wat zijn mogelijke scenario’s van de opkomende platformeconomie?

Het ING rapport beschreef twee mogelijke toekomstscenario’s: een behoudend en een extreem scenario. Het behoudende scenario leert ons onder andere dat:

  • De totale kosten van de werving iets lager worden.
  • Platformen een aardig beeld geven van een zzp’er, maar niet van iedereen even goed. Dat betekent dat zelfstandigen zich nog altijd op meerdere manieren moeten presenteren. Een goede online recensie is bijvoorbeeld nog niet genoeg.
  • Grote bedrijven nog niet optimaal gebruik kunnen maken van de platformen.

Daarentegen leert het extreme scenario ons o.a. dat:

  • De totale kosten van de werving flink lager uitpakken, en dat steeds meer bedrijven dus kiezen voor een platform om werknemers te zoeken.
  • Een platform voldoende is om een totaalbeeld te krijgen van een aanbieder, zodat het zoeken naar een geschikte kandidaat een stuk sneller gaat.
  • Ook grote bedrijven veel gebruik maken van platforms en hier dus sneller voor kiezen.

In het extreme scenario concurreren verschillende platformen dus met elkaar en lijken langdurige wervingsprocessen en contractonderhandelingen te verminderen. Gaat dit dé toekomst worden van de arbeidsmarkt? Het zou zomaar kunnen.

Lees het gehele rapport van ING om nog meer te weten te komen over de opmars van de platformeconomie. Zelf zo’n platform bekijken? Wij van Peopleassist hebben onze eigen online platform ontwikkeld. Neem eens een kijkje en kom erachter wat wij voor u kunnen betekenen, zowel voor zzp’ers als voor opdrachtgevers.