4 zaken die op orde moeten zijn als je zzp’er bent

PeopleAssist Team · juli 15, 2022

Het hebben van een eigen onderneming brengt veel met zich mee. Om goed operationeel te zijn, moet je veel zaken regelen. In deze blog benoemen we een aantal belangrijke zaken die je als (startende) zzp’er goed op orde moet hebben. Zo kun je de meeste problemen in de toekomst voorkomen.

Platformeconomieën

1. Een goede voorbereiding

Een goed begin is het halve werk! Zo is het ook met ondernemen. Wil je een eigen onderneming beginnen als zzp’er of wil je met jouw bestaande onderneming een andere richting inslaan? Zorg dan voor een goede voorbereiding. Om de zeilen in de juiste richting te zetten kan het schrijven van een ondernemersplan goed helpen. In het ondernemersplan komen onderdelen terug zoals het marketingplan, financieel plan en de kenmerken van jou en je bedrijf. Door de plannen en ideeën op papier te zetten verhoog je de uiteindelijke slagingskans. Door onderzoek doen kun je ook ontdekken of het plan haalbaar is.

Zulke voorbereidingen en het schrijven van een plan kunnen best lastig zijn. Om dit allemaal goed te laten verlopen zijn er verschillende startersdagen, seminars of workshops te bezoeken die je kunnen helpen bij de voorbereiding.

2. Risico’s beperken

Bij ondernemen komen veel aspecten voor waar je zelf verantwoordelijk voor bent. Dit zijn de risico’s die altijd ontstaan bij het zelfstandig ondernemen. Wil je starten als zzp’er of heb je als bestaande zzp’er nog niet alle risico’s afgedekt? Wees dan bewust van de risico’s die het vak met zich meebrengt. Belangrijke risico’s en verzekeringen waar je aan moet denken zijn arbeidsongeschiktheid, bedrijfsaansprakelijkheid, beroepsaansprakelijkheid, rechtsbijstand en pensioen. Door algemene voorwaarden te creëren leg je de rechten en plichten van jezelf en de klant vast. Daarnaast kun je door verzekeringen af te sluiten bedrijfsrisico’s verder afdekken.

3. Het opzetten of bijhouden van administratie

Naast de zojuist genoemde risico’s komt er natuurlijk ook administratie om de hoek kijken. Administratie is lang niet altijd het leukste klusje, maar is wel essentieel voor het onderhouden van je onderneming en hoort er gewoon bij. Zorg er daarom voor dat je de administratieve taken op orde hebt. Op deze manier kun je nare problemen in de toekomst voorkomen. Als we het hebben over administratieve taken kun je denken aan zaken als belastingen, AVG, urencriterium, offertes, facturatie.

Administratie was vroeger allemaal papierwerk en kostte het veel tijd. Tegenwoordig zijn er tal van handige digitale tools die je kunnen helpen bij deze administratieve klussen, waardoor het een stuk minder tijd kost. Op internet zijn er veel aanbieders. Kijk dus goed rond welke tools bij jou passen en die jou van dienst kunnen zijn.

4. Wet DBA

Eén ding wat je ook moet voorkomen als zzp’er is schijnzelfstandigheid. In 2016 is de Wet DBA geïntroduceerd die deze schijnconstructies moeten tegengaan. Om te bepalen of je een klus als zzp’er aanneemt of in dienst bent, heeft de Belastingdienst verschillende tools gemaakt. Tools als modelovereenkomsten en een vooroverleg moeten duidelijkheid geven over de arbeidsrelatie. Komt de Belastingdienst erachter dat er onbewust of bewust sprake is van schijnzelfstandigheid kan dat nadelige financiële gevolgen hebben voor u als zzp’er.

Om conform de Wet DBA te ondernemen heeft Peopleassist een oplossing bedacht. Met het digitale platform HelloProfs kunt u op een juiste juridische en fiscale manier de contractering regelen. Het platform regelt van A tot Z de samenwerking tussen de opdrachtgever en u als zzp’er. Daarnaast kunt u in het digitale platform verschillende administratieve zaken regelen als offertes, facturatie en urenregistratie. Wilt u meer weten over HelloProfs, neem dan een kijkje op de website.