KvK

Ondernemen begint bij de Kamer van Koophandel. Hoe gaat dit in zijn werk?

De Kamer van Koophandel

Iedere onderneming moet ingeschreven staan in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. De grootste reden dat dit verplicht is, is omdat volgens de Handelsregisterwet er transparantie moet zijn. Ondernemers en particulieren hebben immers het recht om te weten met wie ze zaken doen. Daarom komt bij de inschrijving de volgende informatie van een onderneming in het register te staan:

  • Naam onderneming en fysieke adres
  • Contactgegevens, zoals telefoonnummer, e-mailadres en website (indien aanwezig)
  • Functionarissen en tekenbevoegden
  • Aantal medewerkers
  • Mocht een onderneming failliet verklaard zijn, dan ook de gegevens van de curator

Een andere reden voor een registratie bij de Kamer van Koophandel is dat de overheid sneller gegevens over een onderneming kan inzien of controleren. De overheid hoeft dus in principe deze gegevens niet meer op te vragen via de ondernemer zelf.

De inschrijving

Wilt u uw onderneming inschrijven in het handelsregister? Dan kunt u simpelweg het stappenplan van de Kvk volgen op hun eigen website. U vult een digitaal inschrijfformulier in én u moet een persoonlijke afspraak maken bij een KvK kantoor. Bij zo’n afspraak controleert een medewerker of u voldoet aan de inschrijfvoorwaarden.

  • U betaalt eenmalig € 50,- inschrijfkosten.
  • U kunt deze betaling alleen via pinpas of creditcard doen.

Bereid u goed voor op uw inschrijving. Denk goed na over de aard van uw onderneming. Voldoet u niet aan de eisen van de KvK? Dan kunt u zich niet inschrijven in het handelsregister. Deze ‘eisen’ zijn basaal en niet ingewikkeld. Ze omvatten een aantal criteria die bepalen of u ondernemer bent of niet. Kijk voor meer informatie op deze pagina.

Over uw registratie

Eenmaal in het register van de KvK, dan kunnen anderen een uittreksel van uw bedrijfsgegevens aanvragen. Dit is bijvoorbeeld handig als u meer over uw zakenpartner wilt weten. Zo kunnen opdrachtgevers en zzp’ers over elkaar informatie opvragen. Weet dus wel dat uw gegevens zichtbaar kunnen zijn voor anderen, wanneer deze opgevraagd worden. Zoals eerder beschreven, is het volgens de Handelsregisterwet verplicht om transparant te zijn over uw bedrijfsgegevens. Naast een uittreksel over de (basis)gegevens van een onderneming, kan er ook een bedrijfsprofiel aangevraagd worden. In dit profiel staat ook informatie over de historie en financiële positie van een onderneming, indien deze door de ondernemer beschikbaar zijn gesteld.

Wilt u ook starten met professioneel ondernemen? Dat kan met ons HelloProfs platform. Probeer het platform gratis uit en voeg uw opdrachtgevers direct toe om in de toekomst offertes naar ze te kunnen sturen. Ga naar https://www.helloprofs.nl.

Handige links

De Kamer van Koophandel – Lees u in over het starten van een (zelfstandige) onderneming en hoe u zich kunt inschrijven.

Webinar: een eigen bedrijf starten – Bekijk deze video om meer te weten te komen over het starten van een eigen onderneming.